Status NIPT zelf inzien in Peridos.

Status NIPT zelf inzien in Peridos

De drie NIPT-laboratoria krijgen met regelmaat vragen van counselors over wat de status van de NIPT aanvraag is. Deze status kun je zelf in Peridos opzoeken, zie omschrijving ‘status aanvraag controleren’.

  • De status is ‘aangevraagd (of aanvraag verstuurd)’ of ‘bij verwijsplatform’ als er nog geen bloed is afgenomen.
  • De status is ‘bloed afgenomen’ als de gegevens van de bloedafnameorganisatie naar Peridos zijn gegaan.
  • Als het NIPT laboratorium de bloedbuis scant en een bericht naar Peridos stuurt, dan is bij ontvangst van dat bericht de status ‘bij laboratorium’.
  • Als Peridos vervolgens de aanvraaggegevens terugstuurt en een bevestiging van ontvangst krijgt van het NIPT laboratorium, dan is de status ‘analyse’.
  • Als het NIPT-laboratorium het uitslagbericht naar Peridos heeft verstuurd en de uitslagbrief te downloaden is, dan is de status ‘afgerond’.

De laboratoria hebben geen andere informatie dan de status die in Peridos in te zien is. Bel hen hierover dus niet. De laboratoria kunnen niet zien waar het bloed is of wat de reden is dat het bloed niet is aangekomen op het laboratorium. Heb je vragen over de status, neem contact op met de Peridos helpdesk via https://www.peridos.nl/helpdesk.

Status aanvraag controleren
Hoe je de status kunt controleren, lees je in het overzicht labaanvragen NIPT.
Let op: de status van de labaanvraag staat nu ook in de aanvraag met de datum wanneer deze status is ingegaan. Je kunt daar dus bijvoorbeeld zien wanneer er bloed is afgenomen of hoe lang het bloed al bij het NIPT-laboratorium is.

Print altijd het aanvraagformulier
Wij merken dat er soms een schermprint wordt gemaakt in plaats van een uitdraai van het aanvraagformulier uit Peridos. Dit heeft tot gevolg dat er een slechte kwaliteit is waardoor de barcode niet te scannen is.

Bericht in Peridos? Neem direct contact op met de zwangere
Als een aanvraag 8 dagen openstaat, krijg je automatisch een bericht in Peridos. Het is op dat moment belangrijk direct contact op te nemen met de zwangere om te achterhalen waarom de aanvraag nog openstaat. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Wil de zwangere binnenkort nog bloed laten afnemen? Dan is er geen actie nodig.
  • Ziet de zwangere af van de NIPT? Trek dan de aanvraag in.
  • Heeft de zwangere 5 dagen of langer geleden bloed laten afnemen? Dan kan er iets misgegaan zijn bij de verwerking. De zwangere kan in dit geval opnieuw bloed laten afnemen. Trek de openstaande aanvraag in, maak een nieuwe aanvraag aan, download en print deze en geef het formulier mee.
  • Heeft de zwangere minder dan 5 dagen geleden bloed laten afnemen? Check dan de komende dagen regelmatig de status van de aanvraag in Peridos. Als de aanvraag 5 dagen na bloedafname nog steeds openstaat, kan de zwangere opnieuw bloed laten afnemen. Trek de openstaande aanvraag in, maak een nieuwe aanvraag aan, download en print deze en geef het formulier mee.